בטיחות בקניות מקוונות

יותר ויותר קניות מבוצעות באינטרנט. Google עוזרת לצרכנים למצוא מוצרים במספר דרכים. אנו לא שולטים בתוכן שבאינטרנט, אבל אנחנו רוצים לסייע לצרכנים לקנות באינטרנט באופן בטוח. הרוב המכריע של עסקאות מקוונות מושלמות ללא בעיות, אך יש מקרים שבהם יש סיכונים. לכן יצרנו דף זה הכולל טיפים וכלים שימושיים שבהם תוכלו להשתמש בקניות מקוונות.

טיפים בנושאי בטיחות

  • אם האתר נראה טוב מכדי להיות אמיתי…: כנראה שהוא באמת כזה. השוו את המחירים המוצגים למוצרים של פריטים דומים הנמכרים במקום אחר. אם יש הפרש גדול בין המחירים, היו זהירים - הקפידו לערוך מחקר על המוכר ולשאול שאלות לגבי מצב הפריט. אם אתר מציע מוצרים בהנחות גדולות, אם התחביר והאיות שגויים ונעשה שימוש בתמונות באיכות ירודה מהאתר הרשמי של בעל המותג, ייתכן שהאתר מוכר מוצרים מזויפים. היזהרו - יש אתרים שמוכרים מוצרים מזויפים שמחקים את האתר של בעל המותג על ידי חיקוי מבנה התצוגה ושימוש בתמונות דומות או שם דומיין הכולל את המותג.

  • ערכו מחקר על מפיצים לא מוכרים: אם לא קניתם מהסוחר הזה בעבר, בדקו לפני הקנייה כדי לוודא שהוא חוקי. לדוגמה, קראו פרטים נוספים על ההיסטוריה העסקית שלו וחפשו באינטרנט ביקורות של קונים אחרים שיש להם ניסיון עם המפיץ. סוחרים חוקיים צריכים לספק פרטים ליצירת קשר שבהם תוכלו להשתמש אם יש לכם שאלות או בעיות הקשורות לעסקה. הפרטים עשויים לכלול כתובת פיזית, טלפון ליצירת קשר או כתובת אימייל. לאתרים רבים המוכרים מוצרים מזויפים יש כתובות אתרים שנראות רשמיות, שכוללות ביטויים כמו [brand]onsale.com או official [brand].com. בדיקת הרשומה WhoIs‏ של האתר היא אחת הדרכים שבעזרתה תוכלו לגלות מי בעל הדומיין.

  • השתמשו באמצעי תשלום עם הגנה על הקונים: במקרים רבים, חברות כרטיסי האשראי מגבילות את חבות הקונה לרכישות מקוונות במקרים של מעשי מרמה. יש מערכות תשלום מקוונות שלא משתפות את המספר המלא של כרטיס האשראי עם מוכרים כדי להעניק לקונים הגנה נוספת.

  • קראו את האותיות הקטנות: לפני הרכישה, ודאו שאתם מכירים את מדיניות המוכר בנוגע למשלוח, אחריות והחזרות. חנויות מסוימות מציעות החזר כספי מלא, ואילו חנויות אחרות מחייבות את הלקוח בעמלת חידוש מלאי ונותנות זיכוי לחנות בלבד.

  • שמרו תיעוד של העסקה: שמירת עותק דיגיטלי או מודפס של עסקאות גדולות עשויה לעזור אם יהיה צורך להחזיר פריטים או לערער על חיובים לא מורשים שבוצעו בחשבונכם.

  • הימנעו מאתרים פרוצים ושימו לב לסרגל הכתובות של הדפדפן. אם לחצתם על קישור ומייד הופניתם מחדש, ייתכן שהאתר נפרץ ומכיל תוכנה זדונית. תוכנות זדוניות, כגון וירוסים, תולעים וסוסים טרויאנים, עלולות להתקין ברקע תוכנות בלתי רצויות במחשב. יש אתרים פרוצים שלא יפנו מחדש באופן אוטומטי לדף אחר, אך האתרים מכילים תוכן לא רלוונטי וספאמי בדף. אחת הדרכים לנקוט משנה זהירות היא לבדוק את סרגל הכתובות כדי לוודא שהקישור שעליו לחצתם הוא האתר שאליו אתם מועברים.

  • הקלידו כתובות אינטרנט רגישות בסרגל הכתובות של הדפדפן: אין לנווט לחשבונות רגישים על ידי לחיצה על קישור או העתקה והדבקה של הכתובת. במקום זאת, הקלידו בעצמכם את כתובת האינטרנט. ודאו שהקלדתם את הכתובת הנכונה. אתרים מסוימים בעלי שמות דומיין דומים נראים בדיוק כמו האתר האמיתי, אבל הם מוגדרים לבצע דיוג לפרטי החשבון שלכם.

  • הימנעו מהזנת פרטים אישיים באתרים חשודים. אם אתר מבקש פרטים אישיים מעבר למה שנדרש לרכישת מוצר או קבלת שירות (לדוגמה, פרטי חשבון בנק, תשובות לשאלת אבטחה או סיסמאות), הדבר אמור להדליק נורה אדומה כיוון שסוג שאלות כזה עשוי להצביע על ניסיון דיוג. חלק מהאתרים עשויים להיות העתק מדויק של האתר הרשמי, כולל סמלי לוגו וטקסט, אבל הם הוקמו על ידי רמאים במטרה להשיג את הפרטים האישיים שלכם. הנה מספר טיפים להימנעות ודיווח על אתרי דיוג.

  • הקפידו על שימוש בסיסמאות חזקות: אין לעשות שימוש חוזר בסיסמאות במספר חשבונות. זכרו לשנות סיסמאות מעת לעת, במיוחד אם אתם חושדים שהחשבון בסיכון. קראו טיפים נוספים על בחירת סיסמה חכמה.

  • שלחו מידע רק בחיבורים מאובטחים: חפשו את החיבור https://‎ בסרגל הכתובות (ואת סמל המנעול בסרגל הכתובות אם אתם משתמשים ב-Google Chrome או Internet Explorer) בעת שידור מידע רגיש כמו מספר כרטיס אשראי או פרטי חשבון בנק. בעת גישה לחשבונות פיננסיים, בדקו שלאתר יש אישור אימות מורחב — כתובת האתר או שם האתר צריכים להופיע בירוק בסרגל כתובות האתרים של דפדפנים מודרניים רבים. פירוש הדבר הוא שהארגון המפעיל את האתר אומת.

  • הימנעו מביצוע עסקאות פיננסיות במחשבים ציבוריים: הימנעו מהתחברות לחשבונות המכילים מידע פיננסי רגיש (חשבונות בנק או כרטיסי אשראי או אתרי מסחר מקוון) במחשבים ציבוריים או משותפים. אם תיגשו למידע כזה במחשב ציבורי או משותף, זכרו לצאת באופן מלא ולסגור את חלון הדפדפן בסיום.

  • ודאו שקיבלתם את הפריט שעליו שילמתם: לאחר קבלת הפריט, בדקו אותו במהירות כדי לוודא שהכול בסדר. ככל שתטפלו במעשה מרמה מוקדם יותר, יש סיכוי גבוה יותר שתפתרו את הבעיה באופן חיובי.

היכן תוכלו לקבל סיוע נוסף?

יש מספר ארגונים שיכולים לסייע לצרכנים לדווח על תלונות ולפתור תלונות:

הארגונים Better Business Bureau ו-National Consumers League מספקים מידע. http://www.bbb.org/pittsburgh/migration/bbb-news-releases/2012/12/counteract-counterfeiting-and-shoddy-knock-offs-on-the-internet/ ו-www.fraud.org

Federal Trade Commission‏ (FTC) מטפל בתלונות על שיטות עבודה עסקיות מטעות ולא הוגנות. להגשת תלונה, בקרו בכתובת http://www.ftc.gov/ftc/contact.shtm

אם אתם מתלוננים נגד חברה בארץ זרה, ייתכן שתוכלו לדווח על תלונות בכתובת http://www.econsumer.gov/

הארגון European Consumer Centres' Network באירופה מסייע לצרכנים למצוא פתרונות לבעיות הקשורות לקניות בין גבולות ארצות.http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm

כלי בטיחות

גלו את 5 התכונות המובילות של Google לבטיחות באינטרנט, שנועדו לשמור על בטיחות המשפחה שלכם באינטרנט.

חשבונות Google

הגברת האבטחה של חשבון Google שלכם

ניתן להוסיף שכבה נוספת של אבטחה לחשבון Google שלכם על ידי הפעלת אימות דו-שלבי. אם הפעלתם אימות דו-שלבי, Google תשלח קוד גישה לטלפון הנייד שלכם כאשר מישהו ינסה להיכנס לחשבון שלכם ממחשב לא מוכר. משמעות הדבר היא שאם מישהו יגנוב או ינחש את הסיסמה שלכם, הפורץ הפוטנציאלי עדיין לא יוכל להיכנס לחשבון שלכם משום שאין לו גישה לטלפון שלכם. כעת תוכלו להגן על עצמכם באמצעות משהו שאתם יודעים (הסיסמה) ומשהו שנמצא פיזית ברשותכם (הטלפון).

מידע נוסף

גשו להגדרות שלכם על ידי לחיצה על השם או התמונה שלכם בפינה השמאלית ולאחר מכן לחיצה על 'חשבון'.

למעלה, לחצו על 'אבטחה'. בתיבת הסיסמה, לחצו על 'הגדר' לצד 'אימות דו-שלבי'.

לאחר מכן תראו מדריך שינחה אתכם שלב אחר שלב בתהליך ההגדרה.

לאחר מכן תועברו חזרה להגדרות של אימות דו-שלבי. בדקו את ההגדרות והוסיפו מספרי טלפון לגיבוי.

זה הכל! בפעם הבאה שתיכנסו, תקבלו SMS עם קוד אימות.

Chrome

גלישה באינטרנט תוך שמירה על פרטיות

תוכלו להשתמש במצב גלישה בסתר במחשב, בטאבלט או בטלפון כדי לגלוש באינטרנט תוך שמירה על הפרטיות. ב'מצב גלישה בסתר', הדפים שאתם מבקרים בהם והקבצים שאתם מורידים לא נרשמים בהיסטוריית הגלישה או ההורדות של Chrome.

מידע נוסף

לחצו על תפריט Chrome בסרגל הכלים של הדפדפן ← לחצו על 'חלון חדש של גלישה בסתר'.

חלון חדש ייפתח עם סמל גלישה בסתר פינה. כדי לצאת, פשוט סגרו את החלון.

חשבונות Google

חשבון Google שלכם, בדרך שלכם

בדף הגדרות החשבון ניתן לראות שירותים ונתונים הקשורים לחשבון Google שלכם ולשנות את הגדרות האבטחה והפרטיות.

מידע נוסף

גשו להגדרות על ידי לחיצה על השם או התמונה שלכם בפינה השמאלית, ולאחר מכן לחיצה על 'חשבון'.

חשבונות Google

קבלו התראה כשהשם שלכם מופיע באינטרנט

היישום Me on the Web יכול לסייע לכם להבין מה אנשים רואים כשהם מחפשים אתכם ב-Google ולנהל את התכנים האלה. בעזרתו תוכלו להגדיר את התראות Google ולבדוק איזה מידע עליכם מופיע באינטרנט. היישום גם מציע לכם באופן אוטומטי מונחי חיפוש מסוימים שאולי תרצו לעקוב אחריהם.

מידע נוסף

היכנסו אל חשבון Google ועברו אל הקטע 'Me on the Web'.

לחצו על 'נהל את ההתראות שלי', ולאחר מכן לחצו על הלחצן האדום כדי ליצור התראה.

השם שלכם יופיע בשדה הטקסט. לחצו על שדה הטקסט כדי להציג התראות מוצעות נוספות.

לחצו על 'הוסף' כדי להוסיף התראה. לחצו על סמל העיפרון כדי לערוך התראה, ועל סמל פח האשפה כדי למחוק התראה.

בתפריט הנפתח 'באיזו תדירות' בחרו את תדירות ההתראות.

חשבונות Google

ניהול הנתונים המאוחסנים בחשבון Google שלכם

מרכז השליטה של Google מראה לכם מה מאוחסן בחשבון Google שלכם ומספק סקירה של חלק מהפעילויות האחרונות בחשבון. ממיקום מרכזי אחד תוכלו להציג בקלות את הנתונים והפעילויות שלכם ולקבל גישה להגדרות שבחרתם עבור שירותים כגון Blogger‏, יומן Google‏, Docs‏, Google+‎ ועוד.

מידע נוסף

היכנסו אל מרכז השליטה כדי להציג סיכום של הנתונים המשויכים לחשבון Google שלכם ולנהל את ההגדרות האישיות שלכם.

מכאן תוכלו להציג ולנהל נתונים המאוחסנים בחשבון Google שלכם.

כלי בטיחות נוספים